Tutorial memasak Nasi Ayam

Nasi Ayam ~ memang akhir-akhir ini sedang banyak dicari oleh pengguna disekitar kita, salah satunya kalian. Mereka memang telah terbiasa menggunakan internet di HP untuk melihat informasi gambar untuk dijadikan wawasan. Seterusnya adalah gambar seputar Nasi Ayam yang dapat kamu jadikan ide. Meski komponen utama ayam hainan adalah ayam itu sendiri, namun kunci utama kelezatan terletak pada nasi dan kuah kaldu yang dihidangkan bersama. Anak anak saya memang suka makan nasi ayam dan sepertinya mereka tidak pernah jemu jemu. Local business in Gebeng, Pahang, Malaysia.

Nasi Ayam Nasi tim ayam biasanya diasosiasikan dengan menu makan paginya orang yang sedang kurang sehat. Padahal tidak semestinya demikian, karena nasi tim juga sebetulnya cocok dinikmati siapa saja. Nasi ayam Hainam (Hanzi: 文昌雞, hanyu pinyin: wénchāngjī) merupakan masakan Tionghoa yang sering dikaitkan dengan masakan Malaysia atau Singapura, dan juga ditemui di negara tetangga Thailand, serta juga di wilayah Hainan, China. kamu dapat memasak Nasi Ayam manfaatkan 40 bahan 8 langkah. Inilah cara anda untuk memasaknya.

Ingredients of Nasi Ayam

  1. Siapkan juga Utk Nasi Ayam :.
  2. Sediakan 3 cawan nasi.
  3. Sediakan 3 biji bawang merah.
  4. Persiapkan 3 ulas bawang putih.
  5. Persiapkan Sedikit halia.
  6. Siapkan juga Daun pandan.
  7. Sediakan 1 sudu makan butter.
  8. Siapkan juga 4 1/2 cawan air.
  9. Sediakan Utk Ayam :.
  10. Persiapkan 3 ketul peha ayam.
  11. Sediakan 3 biji bawang merah.
  12. Siapkan juga 3 ulas bawang putih.
  13. Sediakan Sedikit halia.
  14. Persiapkan 2 sudu makan sos tiram.
  15. Sediakan 2 sudu makan kicap manis.
  16. Siapkan juga 2 sudu makan kicap masin.
  17. Persiapkan Sedikit minyak bijan.
  18. Siapkan juga Sedikit madu.
  19. Persiapkan Sos Merah.
  20. Siapkan juga 5 biji cili padi.
  21. Persiapkan 5 ulas bawang putih.
  22. Persiapkan Sedikit halia.
  23. Persiapkan 1 sudu kecil cuka.
  24. Sediakan Sedikit garam.
  25. Siapkan juga Sedikit gula.
  26. Siapkan juga Setengah cawan air rebusan ayam.
  27. Siapkan juga Sos Kicap:.
  28. Sediakan 1 cawan air rebusan ayam.
  29. Persiapkan 5 sudu makan kicap manis.
  30. Sediakan 3 sudu makan kicap masin.
  31. Siapkan juga 1/2 sudu makan minyak bijan.
  32. Sediakan Sup Nasi Ayam :.
  33. Persiapkan Air rebusan ayam.
  34. Persiapkan 1 kiub ayam.
  35. Sediakan Daun bawang.
  36. Sediakan Bawang goreng.
  37. Persiapkan Lain2:.
  38. Sediakan Timun.
  39. Persiapkan Tomato.
  40. Sediakan Daun salad.

Kali ini, Iday nak share cara-cara memasak Nasi Ayam yang simple dan sedap! Resepi ini Iday belajar dari mak Iday. Dulu ingat susah nak buat Nasi Ayam sebab banyak benda nak kena buat. Resepi Nasi Ayam yang memang pasti sedap dan sangat sesuai dihidangkan untuk majlis-majlis tertentu.

Intruksi cara memasak Nasi Ayam

  1. Hiris 3 biji bawang merah, 3 ulas bawang putih, sedikit halia dan daun pandan. Cairkan lbh krg sesudu makan butter, Kemudian masukkan bahan2 hiris sehingga wangi. Masukkan beras yg telah dibersih dan ditoskan tadi. Gaul dan masukkan sedikit garam. Setelah itu, masukkan 4 1/2 cawan air rebusan ayam dan daun pandan ke dalam periuk. Kalau suka boleh letak sedikit pewarna kuning. Masak seperti biasa..
  2. Utk Ayam: Kisar/tumbuk bawang merah, bawang putih dan halia hingga hancur dan perap ayam lbh kurang setengah jam. Kemudian panaskan air di dalam periuk. Setelah air mendidih masukkan ayam sehingga ayam separuh masak. Angkat ayam dan perap bersama sos tiram, kicap manis, kicap masin, sedikit minyak bijan dan madu ikut banyak mana ayam. Lebih kurang sejam ayam diperap bolehlah digoreng sehingga masak dengan minyak yg banyak..
  3. Sos Merah: Tumbuk lbh kurang 5 biji cili padi, 5 ulas bawang putih dan sedikit halia. Campur bahan tumbuk dengan sesudu kecil cuka, sedikit garam dan gula. Masak bersama setengah cawan air rebusan ayam sehingga sos menjadi pekat. Sos Kicap: Masak 1 cawan air rebusan ayam, 5 sudu makan kicap manis, 3 sudu makan kicap masin, 1/2 sudu makan minyak bijan sehingga mendidih..
  4. Sup: Lebihan air rebusan ayam masak bersama kiub ayam. Boleh masukkan daun sup dan bawang goreng..
  5. Nasi Ayam dah siap sedia digandingkan bersama kawan2😀..
  6. Ayam yg dh siap digoreng..
  7. Ulam-ulaman pelengkap nasi ayam..
  8. Sedia dihidangkan. Selamat mencuba. So sedap🤤....

Sangat berbaloi mencuba resepi ini walaupun nampak sukar dan munggunakan bahan yang. Apa ya maksud di sebalik nama Penyet itu.? Kita ni tahu makan aje. tak pernah nak ambil tahu kenapa sesuatu makanan itu di namakan sedemikian. Namun, tak perlu khawatir bagi Anda yang memiliki. Resep Nasi Ayam KFC - Belum lama ini masyarakat dibuat heboh dengan tren cara memasak nasi yang cukup unik dan berbeda dari biasanya.

Begitulah pembahasan Nasi Ayam terima kasih atas kunjungannya, jika dirasa artikel blog ini bermanfaat suport kita dengan cara bagikan postingan artikel situs ini ke akun sosial media favorit kamu seperti facebook, instagram dan lain-lain atau bisa juga mem-bookmark halaman blog ini dengan judul Nasi Ayampostingan ini dikelompokkan ke dalam kategori dan juga artikel ini bersumber dari https://www.cookpad.com

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Resep Sup Ayam

Resep Tauhu Gedik Kukus sos ayam hiris